SELAMAT DATANG KE BLOG PENGERUSI PENGKRAF NEGERI PAHANG

Pengkraf Negeri Pahang adalah satu badan NGO yang terdiri dari ahli-ahli dikalangan Pengusaha-pengusaha Kraf di dalam Negeri Pahang yang mempunyai halatuju bagi memartabatkan Industri Kraf di Negeri Pahang.

Wan Mohd Adnan bin Wan Abdullah

Wan Mohd Adnan bin Wan Abdullah

Friday, April 2, 2010

Kenapa industri kraf Negeri Pahang mundur??

Kerajaan Malaysia telah mewujudkan Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara Negeri Pahang dan Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia cawangan Pahang, manakala Kerajaan Negeri Pahang mewujudkan satu jawatankuasa yang dipengerusi oleh seorang exco untuk dipertanggungjawabkan dengan bajet yang ada setiap tahun bagi membangunkan industri kraf negeri Pahang ini.

Persoalan yang timbul...kenapa industri kraf negeri Pahang masih lagi mundur? Adakah salah pengusaha yang jumlahnya sedikit ( lebih kurang 150 pengusaha )? Adakah salah rakyat Pahang kerana tidak menunjukkan minat dalam industri ini?

persoalan ini yang sentiasa ditanya saban tahun oleh pencinta seni dan warisan pahang yang rata-ratanya tiada kuasa untuk membangunkan industri ini...

Di dada akhbar, sentiasa ada laporan yang elok tentang usaha2 yang terlibat(yang dibayar gaji dan elaun duit rakyat)dan peruntukkan yang disediakan untuk membangunkan industri kraf ini ( duit rakyat jugak ). Tapi kenapa tak maju jugak..? Adakah pihak2 yang terlibat ini tidak reti apa itu industri kraf?? tidak tahu tentang membangunkan industri kraf?? tidak tahu apa itu produk kraf?? tidak tahu siapa pengusaha kraf yang ada di negeri pahang ini??? adakah kita sudah dapat mengesan kenapa industri kraf negeri Pahang mundur?

Negeri2 lain yang maju di dalam industri kraf, sama macam kita juga..malah negeri pahang ini ada yang lebihnya, iaitu sumber yang ada untuk dijadikan bahan mentah merata2...biarkan bahan itu hancur di telan zaman ...adakah itu sebab?? kurangnya pengusaha kraf mengakibatkan terencatnya pembangunan kraf di negeri pahang ini?? Adakah ini penyebabnya??

Seorang doktor tidak reti untuk menjadi akauntan..realitinya begitu...hakikat..adakah ini penyebabnya???

Tidak perlu di fikirkan semua itu...Tuhan Maha Besar ( ALLAH-HU-AKHBAR)..Dialah yang maha mengetahui...

Yang penting untuk kehadapan..PENGKRAF NEGERI PAHANG sentiasa berusaha untuk mencapai halatuju yang digariskan pada Pelan Induk Pengkraf Pahang..Doakanlah supaya 1 - 2 tahun akan datang..tiada lagi soalan KENAPA INDUSTRI KRAF NEGERI PAHANG MUNDUR???

No comments:

Post a Comment